عکاسی تبلیغاتی چیست

عکس برداری استودیو

درباره عکاسی تبلیغاتی :

امروزه عکاسی به لطف پیشرفت روزافزون تکنولوژی و سادگی هر چه بیشتر در استفاده از تجهیزات پیچیده سالهای قبل، تبدیل به یکی از جذابترین سرگرمی های انسان گشته است. بطوریکه زندگی روزمره اجتماعی برای انسان امروزی بدون عکس غیرقابل تصور به نظر می رسد.

تولید روزانه بیش از میلیون ها عکس بوسیله انواع متنوع دوربین های امروزی توسط افراد حرفه ای و آماتور می تواند گواهی بر این امر می باشد.

در واقع هنر عکاسی تلفیقی است از علم و تکنولوژی با هنر و خلاقیت انسان که به لطف پیشرفت خیره کننده بشر در طول دو قرن اخیر در زمینه تکنولوژی های پیچیده، امروزه نسبت به زمان ثبت اولین عکس در سال 1826 میلادی توسط نیپس فرانسوی تاکنون در طول این دویست و اندی سال شاهد پیشرفتی شگرف در زمینه ابزارهای عکاسی بوده ایم.

این چنین جهش و پیشرفتی بیش از هر چیزی در زمینه کمک به همه گیر شدن و در دسترس عام قرار گرفتن این هنر جذاب قابل مشاهده بوده است بطوریکه امروزه در عصر دوربینهای دیجیتال شاهد حذف بخش زیادی از پروژه شیمیایی و فیزیکی تولید عکس می باشیم و همچنین شاهد اختراع دوربینهایی هستیم که بدون کوچکترین دخالت انسان قادر به ثبت تصاویری با کیفیت می باشند.

اما حتی با وجود این فراگیری و حجم عظیم تصاویر همواره در حال تولید، هنر عکاسی به صورت حرفه ای و در زمینه های تخصصی نه تنها اهمیت خود را از دست نداده بلکه همواره برآن افزوده است. بطوریکه امروزه علاوه بر استفاده های تعریف شده از هنر عکاسی شاهد استفاده از آن در زمینه های دیگری همچون پزشکی، نجوم، زمین شناسی و بسیاری دیگر از علوم مختلف می باشیم.

همزمان با رشد جمعیت و پیشرفت روزافزون بشر در تمام عرصه های علمی و فرهنگی زندگی اجتماعی رقابت و موفقیت در تجارت و داد و ستد نیز همواره از دغدغه های اصلی در تمامی جوامع بوده است. تاثیرگذاری بالا و قابلیت عینیت بخشی حداکثری در کنار سرعت و دقت بسیار در مقایسه با روش های سنتی در تبلیغات کالاها و خدمات باعث این شد که عکاسی در همان سالهای ابتدایی به سرعت مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

میتوان گفت اولین استفاده ها از عکس در تبلیغات به سالهای دهه 1850 میلادی برمیگردد که به تدریج با پیشرفت هنر عکاسی در مباحث فنی و تکنیکی به رشد خود تا به امروز ادامه داده است.

در حال حاضر هنر عکاسی بعنوان یکی از ارکان اصلی و جدایی ناپذیر در صنعت عظیم تبلیغات به شمر می رود و به نوعی کمتر نمونه ای از آثار بیشمار تبلیغاتی در سراسر دنیا را می توان یافت که به همراه آن ضمیمه ای از عکس یا تصویر مستند وجود نداشته باشد. عکاسی در زمینه تبلیغات که بخودی خود یکی از بخش ها و مباحث اصلی در عکاسی حرفه ای محسوب می گردد در چندین گروه مجزا قابل دسته بندی می باشد. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از زیر شاخه های اصلی و بیشتر شناخته شده در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی خواهیم پرداخت و درباره تجهیزات ضروری و مورد نیاز در هر بخش توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

عکاسی معماری:

دقت، سرعت بالا و توانایی بسیار زیاد در انتقال مفاهیم موجب بکارگیری هنر عکاسی در ثبت آثار معماری و ابنیه تاریخی از همان دهه های اول پیدایش آن بوده است.

امروزه عکاسی به جهت توانایی در بازگویی عینی و قدرت در انتقال مفهوم و ایده طراحی اثر معماری تبدیل به بخشی لاینفک از هنر معماری گشته است. شناخت پرسپکتیو، درک مناسب نور و توانایی در انتقال ایده های طراحان در زمینه های مختلف معماری جزء مهارت های اولیه در کسب نتیجه مطلوب در عکاسی معماری می باشد.

بدیهی است که کسب نتیجه مطلوب در عکاسی معماری مستلزم مطالعه بسیار در این زمینه و شناخت کلی نسبت به هنر معماری در کنار استفاده از تجهیزات مناسب و حرفه ای خواهد بود.

استفاده از دوربین های قطع بزرگ و بالنزهای متحرک کنترل کننده پرسپکتیو به جهت اصلاح زوایا و پرسپکتیو محیط در کنار ابزار مناسب برای نورپردازی در صورت نیاز در عکاسی معماری جزء الزامات اصلی آن میباشد.

عکاسی از فضاهای صنعتی:

این شاخه شامل عکاسی از فضاهای مختلف کارخانه ها، معادن، سیاست های نفتی و گازی، پتروشیمی ها و کلیه فضاهای تولیدی صنعتی کوچک و بزرگ می باشد. مهارت در نورپردازی در کنار استفاده از نور محیط و همچنین انتخاب کادرها و زوایای دید موثر با توجه به پرسپکتیو محیط در عکاسی از فضاهای صنعتی دارای اهمیت زیادی می باشد. مهارت و تجربه در انتخاب لنز و ابزار مناسب برای نورپردازی و تشخیص بهترین زمان روز جهت استفاده بهینه از نور محیط در کنار ایجاد ترکیب بندی های بصری خلاقانه را میتوان بعنوان کلیدی ترین نکات در جهت خلق تصاویری جذاب و متفاوت از محیط¬های خشک و خشن صنعتی بشمار آورد.

عکاسی استودیو:

در اینجا منظور از عکاسی استودیویی نوعی از عکاسی تبلیغاتی است که در فضاهای بسته و به دور از نور محیط انجام می گردد.

در عکاسی استودیویی عکاس به مدد بکارگیری انواع نورهای مصنوعی و چیدمان های خلاقانه توانایی خلق تصاویر گوناگون با مضامین متنوع را خواهد داشت.

تسلط کامل به مقوله پیچیده نورپردازی در استودیو آشنایی با فیزیک نور مهارت در شناخت تاثیر منابع مختلف نوری و کلوین نور بر روی پوست انسان و بافت ها و جنسیت های اشیا مختلف در کنار استفاده از لنزهای مناسب و دوربین های حرفه ای استودیویی از نکات کلیدی و الزامات عکاسی استودیویی محسوب می گردد.

عکاسی از مواد غذایی:

امروزه گستردگی، تنوع و رقابت بسیار زیاد در صنایع مربوط به مواد غذایی سبب ایجاد بازار عظیمی در زمینه تبلیغات تخصصی مواد غذایی گشته است. اهمیت تاثیر عکاسی در زمینه تبلیغات مواد غذایی تا حدی است که یک عکس خوب خلاقانه و با کیفیت از یک محصول عادی به راحتی توانایی ایجاد رقابت در بازار و دیده شدن در سطح جامعه مورد هدف را برای شرکتها و تولید کنندگان ایجاد خواهد کرد. لازم به ذکر است که عکاسی مواد غذایی به لحاظ تکنیکی و برخورداری از سطح مناسب درک هنری جزء پیچیده ترین و دشوارترین بخش ها در عکاسی تبلیغاتی بشمار می¬رودو حصول نتیجه مطلوب در آن نیازمند دانش تخصصی بالا و تجربه فراوان در این زمینه می باشد.

عکاسی آثار هنری:

اهمیت عکاسی از آثار هنری و اشیاء تاریخی برای ثبت در اسناد، کتب و همچنین قرار دادن آنها در اختیار عموم مردم بقدری بالا بوده که سبب ایجاد شاخه ای کاملاً تخصصی در عکاسی حرفه ای گشته است. عکاسی از آثار هنری که به نوعی از زیر شاخه های عکاسی تبلیغاتی محسوب میگردد نیز شرایط نوری و ابزاری خاص خود را طلب میکند.

کیفیت و رنگ نور مورد استفاده در عکاسی آثار هنری دارای اهمیت بسیاری است . بطور کلی با توجه به نقش اصلی عنصر رنگ در آثار هنری تهیه کپی از آنها مستلزم رعایت نکات بسیار دقیقی در زمینه اندازه گیری نور و کلوین میباشد.

در واقع هدف اصلی در عکاسی از آثار هنری ثبت دقیق تمامی جزییات، بافت ها و تونالیته های رنگی گوناگون بکار رفته در یک اثر بدون کوچکترین تفاوتی در مقایسه با نمونه اصلی می باشد.

عکاسی محصولات:

عکاسی از محصولات را می توان بعنوان بخشی از عکاسی استودیویی هم در نظر گرفت اما به علت دارا بودن استانداردها و تعاریف مشخص میتوان آن را بصورت شاخه ای مجزا نیز مورد بررسی قرار داد.

توجه ویژه به جنسیت، بافت، ابعاد، نوع کاربرد، جزئیات ساخت، شیوه استفاده و رنگهای بکار رفته در محصول در کنار شناخت پرسپکتیو اشیاء و مهارت در نورپردازی در عکاسی محصولات دارای اهمیت زیادی می باشد.

همچنین تشخیص و انتخاب زاویه دید مناسب نسبت به محصول جهت انتقال حداکثر اطلاعات درباره کیفیت ساخت ،جنسیت، کاربری و نمایاندن تمامی جزییات و ریزه کاری های مورد توجه طراحان و سازندگان به لحاظ فنی و از منظر زیبایی شناختی را میتوان از دیگر نکات کلیدی در عکاسی از محصولات نام برد. در کنار تمام این موارد باید به تاثیر بی چون و چرای مهارت عکاس در تشخیص، انتخاب و استفاده از لنزها و ابزار نورپردازی متناسب با هر محصول نیز اشاره نمود.

عکاسی پانوراما:

در زمان عکاسی با دوربین های آنالوگ و دوره نگاتیوها عکاسی پانوراما به نسبت امروز بسیار پیچیده و مستلزم رعایت نکات متعدد و اندازه گیری هایی بسیار دقیق بود. تمام تنظیماتی که امروزه در بسیاری از موبایل های هوشمند و دوربین دیجیتال بصورت اتوماتیک و پیش فرض برای تمام افراد از مبتدی تا حرفه ای قابل دسترسی استفاده می باشد روزگاری باید بصورت کاملاً دستی و توسط عکاس انجام می گرفت و نتیجه کار هم در بهترین حالت نسبت به حداقل های امروزی در این زمینه سخنی برای گفتن نداشت.

امروزه با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و سهولت در بکارگیری تکنیک های پیچیده عکاسی، تکنیکهای عکاسی پانوراما در بسیاری از زمینه های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی مورد استفاده حرفه ای قرار می گیرد.

تکنیک عکاسی پانوراما گاهی در راستای خلق تصاویری با کیفیت فراتر از قابلیت های بدنه دوربین نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عکاسی پانوراما 360 درجه یا تور مجازی و عکاسی از محصولات بصورت 360 درجه از دیگر انواع تخصصی تر عکاسی پانوراما می باشد که نیازمند سر سه پایه ها، لنزها، و دیگر ابزار مخصوص به خود می باشند.

لازم به ذکر است که کسب نتیجه مطلوب در عکاسی پانوراما حتی با وجود تمام امکانات نرم افزاری و سخت افزاری فراوان امروزی همچنان نیازمند درک بصری بالا، آشنایی با علم پرسپکتیو و نورسنجی بسیار دقیق توسط عکاس می باشد.

عکاسی مد:

عکاسی در زمینه مد و مدلینگ و مطرح شدن آن به عنوان یک هنر در بین مردم همزمان با گسترش مد در جامعه و بوجودآمدن نشریات حرفه ای در زمینه مد، به مرور شکلی جدی و حرفه ای به خود گرفت. در حال حاضر عکاسی مد بعنوان یکی از اصلی ترین مراحل پروسه طراحی و تولید در صنعت عظیم پوشاک در سطح جهان مطرح است و تبدیل به یکی از پرطرفدارترین شاخه های عکاسی حرفه ای گشته است.

تنوع بسیار زیاد و حجم انبوه تولیدات در صنعت پوشاک و وجود تعداد زیاد نشریات در زمینه مد و پوشاک سبب ایجاد استودیوهای عظیم و مجهز عکاسی تخصصی در زمینه مد در بسیاری از کشورهای مبدا این صنعت عظیم گشته است.

امروزه در بسیاری از دانشگاههای معتبر جهان رشته های تخصصی زیادی در زمینه مد، مدلینگ، عکاسی مد تدریس می گردد.

متاسفانه با وجود پتانسیل بسیار بالا در این زمینه و برخورداری از تنوع و غنای تاریخی و فرهنگی بی نظیر در پوشش مردم این سرزمین ، صنعت پوشاک و مد در کشورمان هنوز به جایگاه شایسته و بایسته خود دست پیدا نکرده است.

در انتها باید گفت که ما در اینجا تنها بخشی کوچک از دنیای وسیع عکاسی تبلیغاتی مورد بررسی قراردادیم. بطورکلی هنر عکاسی برای عکاسان حرفه ای دنیایی است جادویی، شورانگیز و سرشار از رمز و راز و در عین دوری از هرگونه یکنواختی و تکرار.

دیدگاه ها بسته شده است